روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ شنبه ۲۸ آبان - شماره 4252

مدیر کل دفتر برنامه ریزی کلان منابع آب:

۳۱۷ میلیون متر مکعب آب  در سدهای پنجگانه تهران وجود دارد

 عیسی بزرگ زاده، مدیر کل دفتر برنامه ریزی کلان منابع آب، در خصوص بحران آب در ایران، گفت: ایران از گذشته یک اقلیم خشک بوده، یعنی حدود ۷۵ درصد کشور جزو اقلیم‌های خشک، نیمه خشک وحتی فراخشک است.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان منابع آب در برنامه پایش گفت: چند سالی است که خشک سالی و کاهش بارش‌ها را به صورت مداوم تجربه کرده ایم، منابع آبی کشور طی ۵۰ سال پیش از حدود ۱۳۰ میلیارد متر مکعب به ۱۰۳ میلیارد متر مکعب رسیده است و شاهد یک روند کاهشی در این زمینه هستیم، همچنین موضوع دیگری به نام رخداد خشک سالی وجود دارد که با روند خشک سالی متفاوت است.
بزرگ زاده همچنین گفت: رخداد خشک سالی مربوط به بازه‌های زمانی کوتاه مدت است که متأسفانه به آن دچار و در سومین سال خشک سالی هستیم، مقادیر بارش طی دو سال گذشته نسبت به حد نرمال، بسیار کم بوده، البته قبل از این دو سال بارش باران حتی به صورت سیلابی صورت گرفت و مخازن کشور را پر کرد و سبب شد از سال اول خشکسالی راحت تر عبور کنیم اما در سال جاری مشکلات مربوط به خشکسالی به صورت تصاعدی در حال رشد است.
این مقام مسئول در وزارت نیرو در عین حال متذکر شد: در سال‌های خشکسالی به ویژه در مناطقی از کشور مانند سلسله کوه‌های زاگرس، البرز و آذربایجان و… که با آب سطحی مواجه هستیم. به دلیل ارتفاعات و بارش بیشتر و همچنین داشتن ناهمواری عمدتاً سازه‌های ذخیره‌ی سدی تشکیل شده، حدود ۵۰۰ شهر (۳۵ میلیون نفر از شهروندان) با درصدهای مختلف وابسته به آب‌های سطحی هستند. زمانی که با کمبود آب‌های سطحی مواجه می‌شویم درواقع تعدادی از شهروندان ایرانی در گستره‌ی پهناوری از کشور با مشکل کمبود آب روبه رو می‌شوند و باید برای این مسئله فکری کرد و به دنبال روش‌هایی برای جبران این کمبود بود.
مدیر کل دفتر برنامه ریزی کلان منابع آب وزارت نیرو افزود: در بخش‌های مختلف باید اقدامات متفاوتی انجام شود، قطعاً نخستین اقدام ارائه ی کالا به قیمت واقعی است، در واقع قیمت گذاری‌های صحیح می‌تواند از اسراف منابع طبیعی به ویژه در بخش خانگی کمک کند، در این خصوص یک نظام تعرفه گذاری پلکانی و الگوی مصرف برای هر خانوار تعریف شد. در حال حاضر، حدود ۲۴ میلیون مشترک وجود دارد که ۵۴ درصد از آنها طبق الگوی مصرف، مصرف آب دارند و ۴۰ درصد از مشترکین پرمصرف هستند، اگر خانواری از الگوی مصرف تعیین شده مصارف بیشتری مانند پر کردن استخر و… داشته باشد طبیعتاً بهای پرداختی بیشتری قطعاً خواهد داشت.
وی اضافه کرد: در بخش صنعت آنچه که باید انجام شود، جایگزینی آب درون سرزمینی که قانون گذار آن را تصویب کرده، و ما موظف هستیم اقداماتی چه در خصوص پساب هدر رفت منابع انجام دهیم، در این خصوص اقداماتی تدوین و ابلاغ شده و در دست کار است، صنایع در حال سوق دادن به استفاده از پساب یا استفاده از آب دریا هستند، برآوردها نشان می‌دهد حدود یک میلیارد متر کمعب می‌توان از پساب برای آب مصرفی صنایع استفاده کرد. همچنین در برنامه‌ی تعیین شده تا پایان دولت سیزدهم مقدار آب مصرفی از منابع آب دریا چه برای شرب و چه صنایع حدود ۶ برابر افزایش پیدا می‌کند، این یعنی کمک به منابع آب متعارف درون سرزمینی که در مناطقی است که به شدت با کم آبی مواجه است.
بزرگ زاده اظهار کرد: در چند دهه‌های ی گذشته، ممکن است پروژه‌های سد سازی انجام شده که زنجیره‌های کامل آن هنوز ساخته نشده است، برای مثال سدی ساخته شده ولی خط آب رسانی آن هنوز ساخته نشده یا عقب تر است، اولین اقدامی که انجام دادیم در اوایل دولت سیزدهم ۵۷۲ براساس معیار، اثر بخشی و زود بازدهی اولویت بندی شد، همین گروه در رده بندی‌های مختلف اولویت بندی شده و به آبرسای ها نسبت به دیگر موارد اولویت بیشتری داده شده است، برای بودجه‌ی آن نیز برنامه ریزی های لازم انجام شده و در مجلس شورای اسلامی در کمیته‌ی آب و کمیسیون کشاورزی ارائه شده است.
وی در خصوص بحران آب در برخی از شهر نیز گفت: حدود ۹۰۰ شهر مورد بررسی قرار گرفت، از این تعداد غربالگری‌هایی صورت گرفت و ۸۶ طرح برای بیش از ۱۳۰ شهر انتخاب و به مجلس، ریاست محترم جمهوری و دیگر مسئولین تحویل داده شد، اتفاقی که در شهرکرد رخ داد یک مسئله‌ی نادر زمین شناسی بود که به سرعت جمع شد. در خصوص تهران نیز وضعیت نبایذ به بحران برسد، باید هم ما مراقبت‌های لازم را انجام دهیم و هم شهروندان در این زمینه کمک کنند، در حال حاضر حدود ۳۱۷ میلیون متر مکعب آب در سدهای پنجگانه ی تهران وجود دارد که بخشی از آن حجم مرده ی سدها است، هفتگی سه بار با وزیر محترم در خصوص تهران جلسه برگزار می‌شود، این جلسات با حضور افبای تهران، آب تهران و شرکت مهندسی و… برگزار می‌شود. مدیر کل دفتر برنامه ریزی کلان منابع آب وزارت نیرو سپس ابراز کرد: در پاسخ به کمبود بارش در تهران و اقدامات پش بینی شده راستای کمبود آب بیان کرد: جابجایی منابع در بین ۵ سد تهران صورت گیرد به این شکل که از برخی از سدها آب برداشته شود به مناطق کم آب اضافه شود، وزارت نیرو تمام تلاش خود را می‌کند و اگر شهروندان تهرانی حود ۳۰ درصد در مدیریت مصرف یاری کنند، حتماً از حالت بحران آب در تهران عبور خواهیم کرد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه